Lekcja historii

Pan Buick

David Dunbar Buick urodził się w wiosce rybackiej w Szkocji w 1854 roku i mając dwa lata wyemigrował z rodzicami do Detroit w USA. David dorobił się majątku na produkcji urządzeń sanitarnych, wynalazł metodę pokrywania żeliwa emalią i został producentem nowoczesnych, białych wanien kąpielowych w firmie "Buick & Sherwood".

Pod koniec XIX wieku David zainteresował się silnikami spalinowymi i zaczął z nimi eksperymentować. Po sprzedaniu swoich udziałów w spółce za sumę 100 000 $ założył w 1899 "Buick Auto-Vim and Power Company" w celu produkcji stacjonarnych silników spalinowych dla przemysłu morskiego i rolnictwa. Wkrótce po założeniu firmy zaczął jednak myśleć o całym samochodzie i w 1902 roku był już bez pieniędzy, wydając wszystko na tworzenie prototypu. David zatrudnił w firmie utalentowanego mechanika Waltera Marr'a i razem zbudowali pierwszy samochód.

Na początku 1902 roku założył drugą z kolei firmę "Buick Manufacturing Company" z planami produkcji i sprzedawania zarówno samych silników jak i własnych kompletnych samochodów, ale już pod koniec roku wyczerpał się kapitał. David był zdolnym konstruktorem i potrafił zbudować doskonały samochód, ale tylko jeden (drugi w ogóle). Głównym sukcesem Buicka było opracowanie silnika górnozaworowego, silnik taki był znacznie mocniejszy niż stosowane wtedy powszechnie silniki bocznozaworowe.

W 1903 David pożyczył od braci Franka i Benjamina Briscoe 5000 $ i założył "Buick Motor Company". Bracia Briscoe, producenci wyrobów blaszanych, przejęli firmę wraz z projektem samochodu i odsprzedali ją towarzystwu "Flint Wagon Works". W 1904 Buick przeniósł się z rodziną do Flint w stanie Michigan, nowe przedsiębiorstwo dysponowało kapitałem 75 000 $, pozwalającym na zbudowanie małej fabryki samochodów pod technicznym kierownictwem Buicka i Marr'a. Niestety, firma zdołała wyprodukować w 1903 zaledwie 16, a w 1904 - 37 sztuk doskonałego Modelu B. Okazało się, że nawet "Flint Wagon Works" nie mają dostatecznych środków finansowych na uruchomienie produkcji w odpowiedniej skali.

pierwszy Buick

W powiększeniu kapitału do 500 000 $ pomógł genialny biznesmen William Crapo Durant, w listopadzie 1904 roku przejął kontrolę nad "Buick Motor Company". Firma rosła w siłę z roku na rok i dzięki jej sukcesowi w 1908 Durant założył znany wszystkim koncern General Motors, do którego oprócz Buicka weszły marki Cadillac, Oldsmobile i Oakland (przemianowany później na Pontiaca), Chevrolet dołączył w 1918. Durant był także w 1909 o krok od kupienia Forda !

Produkcja w roku 1906 osiągnęła poziom 2295 aut, fabrykę rozbudowywano w wielkim pośpiechu, pragnąc zaspokoić rosnący popyt. Praca na budowie odbywała się na dwie zmiany. Flint stało się najszybciej rozwijającym się miastem Środkowego Zachodu. W 1907 roku ukazał się pierwszy 4-cylindrowy samochód - Model 10. 18-konne auto było łatwe w obsłudze i utrzymaniu. W 1908 roku fabrykę opuściło 8820 Buicków, co zapewniło firmie pozycję lidera w USA !

David nie znajdując wspólnego języka z Billym Durantem opuścił swoją firmę w 1906 roku i wrócił do Detroit. Dwa lata później sprzedał swoje udziały Billy'emu za sumę 100 000 $ i nigdy więcej nie zajmował się samochodami. Była to prawdopodobnie najgorsza decyzja finansowa w jego życiu, zmarł w biedzie, w 1929 roku. Billy Durant także opuścił stworzone przez siebie imperium w 1920 i zmarł w biedzie w 1947 roku...

Pan Leland

Opisując historię powstania firmy Cadillac zaczniemy od... Henry'ego Forda !
W przypadku Forda świetnie sprawdza się powiedzenie "do trzech razy sztuka", bo dopiero trzecia z kolei firma z jego udziałem odniosła sukces. Drugą z kolei firmą było "Henry Ford Company". Inwestorzy zdecydowali się ją zamknąć, uznając, że główny konstruktor (Ford właśnie) woli konstruować wyścigówki zamiast aut na sprzedaż. Niedługo później okazało się, że Fordowi całkiem nieźle te wyścigówki wychodzą, zyskał nowych inwestorów i w czerwcu 1903 roku zawiązano sławne "Ford Motor Company". Sukcesy sportowe rozreklamowały FoMoCo a sam Ford nareszcie spłodził swojego Fordmobila na sprzedaż.

Powróćmy do drugiej z kolei spółki Forda. Do inwestorów zdecydowanych zlikwidować biznes zgłosił się niejaki pan Henry Martyn Leland i zaoferował swoje silniki. Do tej pory silniki z "Leland & Faulconer" montowano w Oldsmobilach, ale po modernizacji (zwiększono dwukrotnie moc !) Olds nie wykazał zainteresowania. Silniki Lelanda wsadzono w nieco zmienione podwozie zaprojektowane jeszcze przez Forda i w ten sposób w sierpniu 1902 roku powstał pierwszy produkt "Cadillac Automobile Company". Firmę nazwano na cześć Antoine'a de la Mothe Cadillaca - francuskiego podróżnika, założyciela około roku 1701 miejscowości Ville d'Etroit. Miasto Detroit w XX wieku zostało stolicą amerykańskiego przemysłu samochodowego.

pierwszy Cadillac

Leland znany był z wysokiej dokładności produkcji, która pozwalała na wymienialność części. Pierwsze Cadillaki - model A - odniosły wielki sukces. Samochody były napędzane jednocylindrowymi silnikami chłodzonymi powietrzem i miały koło kierownicy zamiast stosowanego wówczas drążka. Leland połączył swój zakład z Cadillakiem w 1905 roku i został prezesem "Cadillac Motor Car Co." Jakość jednocylindrowych Cadillaców została potwierdzona przez nagrodę brytyjskiego Królewskiego Automobil Klubu, który w 1908 roku ogłosił "The Standarization Test". Do konkursu zgłosił się jedynie Cadillac. Trzy losowo wybrane Cadillaki zostały rozłożone na części i powtórnie złożone z wymieszanych części. Wszystkie trzy auta zdały test i Cadillac zdobył prestiżowy "Dewar Trophy".

W 1908 roku zakończono produkcję jednocylindrowych modeli i rozpoczęto wytwarzanie 4-cylindrowych, definitywnie kończąc tym samym z produkcją samochodów klasy popularnej. W 1909 roku Cadillac został sprzedany koncernowi General Motors.

Firma Cadillac wprowadziła jako pierwsza wiele nowatorskich rozwiązań technicznych, przykładowo:

Po wojnie Cadillaki były najbardziej luksusowymi i najdroższymi autami produkowanymi w USA, jedyną rodzimą konkurencję stanowiły Lincolny. Firmę Lincoln założył, a jakże - Henry M. Leland - tak, ten sam !
Leland opuścił Cadillaca i w 1917 roku, w wieku 74 lat założył "Lincoln Motor Company". Nazwa firmy powstała na cześć XVI-tego prezydenta Stanów Zjednoczonych, którego wielkim wielbicielem był Leland. Lincolny pojawiły się w sprzedaży w 1920 roku, ale firma zbankrutowała gdyż nadwozia były niemodne i wykupił ją Ford w 1922 roku.